3

Kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen

Onderwijs is de kern van de universiteit, een plek waar kennis gedeeld, gevormd en vernieuwd wordt. We streven daarom naar een leeromgeving die niet alleen kwaliteit garandeert, maar ook zorg draagt voor het welzijn van studenten en docenten, en ruimte biedt voor creativiteit in denken en doen. Onderwijs is geen bijproduct van onderzoek, maar een volwaardige academische activiteit die intellectuele nieuwsgierigheid voedt, kritisch denken aanscherpt en mensen vormt. Een toekomstgerichte universiteit kijkt dan ook niet alleen naar wát er onderwezen wordt, maar ook naar hóe en in welk ritme. Daarom herdenken we de academische kalender, met structurele ademruimte in de zomer en een hertekening van de evaluatieperiodes die piekbelasting helpt voorkomen.

We willen een evaluatiecultuur waarin formatieve feedback en diversiteit in toetsvormen de standaard zijn, met aandacht voor motivatie, leerdoelen en haalbaarheid. Digitale innovatie krijgt daarbij een ondersteunende rol: we benutten AI-gestuurde leerplatformen en blended learning waar ze écht iets toevoegen aan flexibiliteit, inclusie of betrokkenheid, niet omdat ze trendy zijn.

Tot slot zorgen we voor warme, toegankelijke ondersteuning voor studenten met specifieke noden, of het nu gaat om studietrajectbegeleiding, mentaal welzijn, neurodivergentie of een tijdelijke crisis. Onderwijsgelijkheid is geen abstract streven, maar een gedeelde opdracht.

Maar voor we dieper ingaan op deze actiepunten, benadrukken we belangrijke randvoorwaarden die we willen realiseren om te kunnen bouwen aan een universiteit waarin studenten, ondersteunend personeel én lesgevers de ruimte krijgen om te groeien: het onderwijsbeleid wordt participatief voorbereid, lesgevers worden ondersteund bij de ontwikkeling van de lesopdrachten en de ondersteuning is gebaseerd op een samenwerkingsmodel.

Dankzij deze realisaties hopen we vier actiepunten succesvol te kunnen realiseren: de academische kalender gezamenlijk en in overleg hervormen, kritisch reflecteren over de gebruikte evaluatievormen en digitale hulpmiddelen intensiever inzetten en studenten met specifieke noden nog beter ondersteunen.